چرا باید مالکیت شماره موبایلم رو از دست بدم!؟

طرح موضوع:

شما در نظر بگیرید یک شخص یا شرکت هستید که به بنا به هر دلیلی چندتا خط موبایل از اپراتورهای مختلف ایران خریداری کردید که از اون‌ها استفاده های مختلفی می‌کنید و این خریدها کاملاً قانونی بوده و تمام هزینه‌های لازم رو پرداخت کردید. خیلی از افراد یا شرکت‌ها برای اهداف بازاریابی از شماره اصلی خودشون تمام پیش شماره ها رو در اپراتورهای مختلف (اعم از اعتباری و دائمی) خریداری می‌کنند (بماند که بعضاً افراد یا نمایندگی‌های سودجو از این موقعیت سو استفاده می‌کنند و اون خط رو گرون تر از حالت عادی به شما می‌فروشند).

بعد مثلاً در راستای همون اهداف تبلیغاتی برای بازاریاب‌ها یا کارمندان شرکتتون اقدام به ساخت حساب در شبکه‌های اجتماعی یا نرم‌افزارهای پیام‌رسان می‌کنید و از اونجایی که ثبت‌نام در این پلفترم‌ها (مثل تلگرام، واتساپ، جیمیل و …) نیاز به حضور دائمی خط در گوشی نداره، برای کاهش هزینه‌ها ترجیح میدید که برای هر فرد یک گوشی جداگانه نخرید و بعد از ایجاد اکانت؛ در بهترین شرایط تمامی تماس‌ها رو دایورت کنید و خط رو کنار بگذارید.

حالا مدتیه که اپراتورها اعلام کردند که اگر در یک مدت معین (90 تا 120 روز متوالی) از یک خط استفاده نشه (یعنی پیامک یا تماسی از خط برقرار نشه یا روی شبکه ریجستر نشه)؛ اون خط تخلیه شده و از مالکیت شما خارج میشه (این مورد حتی در مورد خطوط ثابت تلفن شهری هم صدق میکنه!). این در حالیه که شما دارید از اون خط(ها) در پیام‌رسان‌ها و سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید.

حالا جالب اینجاست که وقتی خط شما تخلیه میشه دوباره به چرخه فروش اون اپراتور برمیگرده و ممکنه تا چندماه بعد به یک نفر دیگه (بعنوان خط نو) فروخته بشه. به نظرتون بعدش چه اتفاقی می‌افته؟! اون فرد به تمام شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های شما دسترسی داره…

ممکنه قیاس مع‌الفارق به نظر بیاد ولی مثل این میمونه که گوگل بیاد ایمیلی که شما باهاش توی هزارتا سایت ثبت‌نام کردید رو به دلیل استفاده کم شما از خدمات ارسال نامه‌های الکترونیکی (E-Mail) مسدود کنه و اون آدرس ایمیل رو برای ثبت توسط شخص دیگری به حراج بگذاره!!!!

همینقدر بدیهی و مسخره…

راه‌حل:

به نظر شخص شخیص بنده در اولین قدم طبق معمول پیشگیری بهتر از درمانه و خوبه که:

  • بصورت دوره‌ای خطوط رو روی شبکه ریجستر کنیم و حتی ازشون تماس برقرار یا پیامک ارسال کنیم.
  • مورد فوق پاک کردن سوال به جای حل کردن اونه پس به دنبال راه حل با این چنین طرح‌‎های با طرق قانونی (مثل راه‌اندازی یک پویش یا ایجاد یک کارزار و …) مخالفت کنیم.
  • برای تمامی حساب‌های خودمون در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و به طور کلی تمام سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها روش احراز هویت دو عاملی بی‌نیاز به شماره موبایل (مثل استفاده از رمزهای تولید شده توسط اپلیکیشن‌های رمزسازی مثل Google Authenticator با استفاده از الگوریتم TOTP) رو فعال کنیم.

دیدگاه خود را بیان کنید